Maxwell Guide till Facebooks Click to Messenger-annonser

Jan 12, 2022David Hoang
Maxwell Guide to Facebook’s Click to Messenger Ads

Öka din försäljning med Click to Messenger-annonser

2019 nämnde Facebooks vd Mark Zuckerberg att privata meddelanden är den överlägset snabbast växande typen av onlinekommunikation . Samma år var Click to Messenger-annonser bland de snabbast växande Facebook-annonsformaten. Det är tydligt att Click to Messenger-annonser är här för att stanna.

Med mer än 1,3 miljarder användare och en global pandemi är chansen stor att din målgrupp också använder Facebook Messenger.

Som James Cooper från Convoboss rekommenderar, "använd Facebook Click-to-Messenger-annonser för att öka din avkastning på annonsutgifter med 3-5 gånger jämfört med Click-to-Website-annonser." Det betyder att spendera 100 USD på Click to Messenger-annonser sannolikt kommer att ge dig 3 till 5 gånger mer försäljning än Facebook-annonser som omdirigerar människor till din webbplats.

Hemligheten? Du köper prenumeranter istället för besökare. Låt mig förklara detta med en enkel jämförelse:

Klicka till webbplatsannonser . Klick till din webbplats gör att du kan visa produkter och öka medvetenheten. Samma personer kan riktas om med ytterligare Facebook-annonser för att köpa ännu fler klick. Vanligtvis kommer varje klick att kosta dig 3-5 USD och ge dig fler besökare.

Klicka för att Messenger-annonser . Med klick till Messenger kan du direkt ha 1:1 automatiska konversationer. Samma personer kan riktas om med GRATIS uppföljningsmeddelanden för att gå från köpuppsåt till köp. Vanligtvis kommer varje klick att kosta dig $1-3 och ge dig fler prenumeranter.

Resultatet? 3-5 gånger högre avkastning på dina Facebook-annonsutgifter. Men innan du räknar ut, låt oss först titta på fem bästa metoder att överväga för dina kampanjer:

  1. Ställ in "Meddelanden" som ditt kampanjmål . Detta säkerställer att dina annonser visas för personer som är mer benägna att svara på ditt företag i Messenger. Använd 'Messenger Inbox'- placeringen för att rikta in dig på personer som aktivt använder Facebooks meddelandetjänst.
  2. Rikta in dig på personer som liknar befintliga kunder med grundläggande inriktning och lookalike-målgrupper.
  3. Använd din Facebook-annons för att hantera förväntningar . Lägg till text, videor, bilder och CTA för att förklara att klicket kommer att resultera i en Messenger-konversation.
  4. Ställ in en hälsningstext och ge ett enkelt snabbt svar med Maxwells meddelandemall.
  5. Testa och optimera ditt tillvägagångssätt . Testa olika varianter av annonsmaterial och hälsningstext. Använd Messenger-engagemang i Facebook Ads Manager för att jämföra engagemangsstatistik.

Använd dessa bästa metoder för att förbättra din avkastning på utgifter för Click to Messenger-annonser. För att sätta detta i sitt sammanhang ytterligare fungerar Click to Messenger-kampanjer särskilt bra för två vertikaler:

  • e-handel: guidad försäljning
  • Professionella tjänster: generering av leads

Eftersom den här artikeln riktar sig till Shopify-butiker har du tur! Click to Messenger-annonser kan vara det enda du gör för att sätta nya försäljningsrekord. Låter bra? Okej – låt oss få din första kampanj live i tre steg.

Starta din kampanj i 3 steg med Maxwell

Steg 1: Välj ditt mål för Facebook-annonsen

Gå till din Facebook-annonshanterare och skapa en Facebook-annons. Välj "Meddelanden" som kampanjmål.

Steg 1 Messenger Marketing

Ställ in din Click to Messenger-annons och välj din målgruppsinriktning, placeringar, budget som du gör med vanliga Facebook-annonser. Den största skillnaden är att du väljer Messenger som destination.

Steg 2: Klistra in Maxwells meddelandemall i din Click to Messenger-annons

Konfigurera din meddelandemall med vår Shopify-app. Välj Advanced Setup och klicka på Redigera.

Messenger Marketing steg 2

Gå nu till vår Shopify-app för att få meddelandemallen. Klicka på "Kopiera JSON" för att hämta mallen.

Messenger marknadsföring steg 2.2

Återgå till din Facebook Ad Manager för att klistra in JSON i Advanced JSON Setup. Klicka på "Spara och slutför".

Messenger marknadsföring steg 2.3

Steg 3: Gå live med din Click to Messenger-annonskampanj

Gå live med din kampanj. Klicka på knappen Publicera. Du är redo att börja attrahera nya kunder och öka din försäljning 👏 .

Slutresultatet

Med Maxwell-meddelandemallen och ovanstående bästa praxis kommer en Click to Messenger-kampanj se ut så här:

Maxwell Facebook Messenger marknadsföringskampanj utseende

Proffstips: skicka uppföljningsmeddelanden för att meddela att en försäljning avslutas. Använd Maxwells sändningsfunktion för att skicka uppföljningsmeddelanden vid specifika tidsintervall. Till exempel 12 timmar och 3 timmar innan rean avslutas.

Varför Click to Messenger-annonser är ett säkert kort

Den här säsongen erbjuder en fantastisk möjlighet att testa Click to Messenger-annonser och dela exklusiva rabatter med shoppare. Eftersom detta är en tidskänslig försäljningsperiod kan du också skicka mycket effektiva uppföljningsmeddelanden för att meddela att försäljningen tar slut. Detta kommer att avsevärt öka din chans att köra en framgångsrik kampanj.

Benchmarkera dina Click to Messenger-kampanjresultat med vanliga Click to Website-kampanjer. Du bör se en 3–5 gångers förbättring av din typiska avkastning på annonsutgifter (ROAS). Se till att följa bästa praxis och använda Maxwells kostnadsfria verktyg för Click to Messenger-annonser och skicka uppföljningsmeddelanden med Broadcast Campaigns.

Maxwell gratis

Premium Maxwell