4 väsentliga arbetsflöden för automatisering av e-handel

Jan 12, 2022David Hoang
4 Essential Ecommerce Automation Workflows

År 2020 drev automatiserade e-postmeddelanden 29 % av all försäljning som genererades av e-postmarknadsföring , trots att de stod för ynka 2 % av e-postmeddelandena. Och under den mest hektiska tiden på året kom nästan 30 % av alla beställningar som genererades i november 2020 från marketing automation. Fakta är tydliga: marknadsföringsautomatisering genererar mer intäkter än fristående reklammeddelanden – semester eller inte. 

Kunder svarar på meddelanden som är personliga baserat på deras shoppingbeteende, och detta är något som bara marknadsföringsautomation kan leverera i stor skala. Fyra av de mest effektfulla säljgenererande arbetsflödena för kundresan för varumärken är:

  • Välkommen
  • Bläddra övergiven
  • Nedläggning av produkter
  • Övergiven vagn

I det här stycket ska vi utforska hur varumärken kan använda dessa fyra automationsarbetsflöden för att öka sin e-postförsäljning och skapa en upplevelse som stärker kundrelationerna.

#1. Välkomstserien: Få dina kunder in i fållan

Många marknadsförare underskattar, om inte underutnyttjar sin välkomstserie, trots att den konsekvent tjänar några av de högsta öppnings-, klick- och omvandlingsfrekvenserna. Faktum är att på Black Friday 2020, när varumärken välkomnade fler nya kunder än någonsin tidigare, fick välkomstserieautomatiseringar en omvandlingsfrekvens på hela 75 % .

Visst – vi skulle kunna hävda att Black Friday är exceptionellt och att kunderna vill spendera. Även om konverteringsfrekvensen förstärktes på Black Friday, kan vi också se att marknadsförare fick en konverteringsfrekvens på 52 % från deras välkomstserier för hela året.

Så hur kan du utnyttja detta kraftfulla automationsarbetsflöde för att få liknande resultat för din egen butik?

  • Börja vid anmälan: Din e-post och datainsamling kommer att vara lika viktig som din välkomstserie. Om du kan, börja med att stimulera e-postregistreringen (och SMS). Tänk sedan på vilken data du kommer att be om (om någon) och hur du kan rikta in dina popup-fönster baserat på vad de ser på din webbplats.
  • Använd data som du samlat in för personalisering: Baserat på vad dina kunder tittade på och vilken data du samlade in vid registreringen, kan du anpassa dina välkomstmeddelanden för att göra dem mer relevanta. Om du till exempel har en kund som kollar in dina trädgårdsmaterial, skicka ditt utlovade incitament och visa några trädgårdsrelaterade produktrekommendationer som kan hjälpa dem att göra ett första köp.

Människor svarar bättre på personliga, relevanta meddelanden och är 2,6 gånger mer benägna att köpa de varor som rekommenderas baserat på deras köphistorik. Varsågod och visa att du är medveten om deras behov och intressen från första början för att bygga förtroende och förtrogenhet.

#2. Bläddra övergiven: Hålla produkter fräscha i sinnet

Vi fortsätter med målet om ökad relevans och personalisering inom e-postmarknadsföring, vi vänder oss till för att bläddra i e-postmeddelanden om övergivande. Dessa automatiska e-postmeddelanden, som skickas till dem som tittar på produkter men aldrig vagnar en vara, träffar tydligt märket hos konsumenterna och registrerar en imponerande öppningsgrad på 34 %, vilket gör det till ett av de tre mest lästa meddelandena 2020.

Varför är dessa meddelanden så effektiva? Återigen handlar det om att utnyttja kundens avsikt. När du är medveten om vilka sidor och kategorier i din butik som en kund är mest intresserad av, kan du rikta in dem med relevant innehåll och erbjudanden i dina e-postmeddelanden. Många återförsäljare gör det här med betald sökning och social retargeting, men med automatiska e-postmeddelanden som lämnar bläddring som är mycket effektivare och en bråkdel av kostnaden är det lätt att se varför fler företag vänder sig till dem istället.

Här är ett par sätt att hålla dina produkter fräscha i minnet med att bläddra övergiven:

  • Inkludera produktrekommendationer : E-postmeddelanden om att bläddra överges riktar sig till de 89,1 % av kunderna som lämnar din butik utan att köpa eller lägga en produkt i sin kundvagn. Tanken är att åter engagera dem med en vänlig påminnelse och några produktförslag baserat på deras webbhistorik. Inkludera personliga produktrekommendationer i dina e-postmeddelanden om att du lämnar bläddra för att locka kunder tillbaka med bildrikt innehåll och oslagbara erbjudanden.
  • Använd en kort, övertygande kopia: Med bläddring övergiven, skickar du rätt erbjudanden vid rätt tidpunkt till rätt personer. Men det här är bara vänliga påminnelser, inte en mördande kampanj, så håll ditt exemplar kort och koncist. Något som "Hej, gör en dubbeltagning" eller "Fick något i ögonen?" är perfekt för detta.

#3. Produktnedläggning: Ta personalisering till nästa nivå

På samma sätt som att bläddra övergiven, engagerar produktnedläggning igen besökare på din webbplats som lämnade utan att lägga en vara i sin kundvagn. Men medan e-postmeddelanden om nedläggning av bläddring utlöses när en besökare landar på en viss sida eller produktkategori, är produktnedläggningen ännu mer fokuserad och riktad, och skickas endast när en besökare landar på en specifik produktsida.

Så även om det här hyperriktade tillvägagångssättet innebär att du kommer att skicka färre meddelanden om nedläggning av produkter än att bläddra i meddelanden om nedläggning, har de som du skickar större potential för konvertering – även under perioder med hög shopping och e-post som helgdagar. Konverteringsfrekvensen för dessa e-postmeddelanden på Black Friday 2020 var enorma 37 % , uppföljning med 27,5 % på Cyber ​​Monday, vilket markerar en ökning på 129 % respektive 139 % jämfört med föregående år.

Använd produktnedläggning på samma sätt för att bläddra i nedläggning och se till att båda dessa automatiseringar är finjusterade och optimerade inte bara för konvertering året runt utan för hektiska shoppingperioder.

4. Cart Abandonment: Vinna tillbaka The Ones That Get Away

Slutligen, låt oss prata om de närmaste missarna av dem alla – besökare som surfade på din webbplats, hittade rätt produkt, lade till den i sin kundvagn, men av en eller annan anledning lämnade den under kassaprocessen. Övergivna vagnar är den största källan till frustration för e-handelshandlare, med den genomsnittliga andelen i alla sektorer som närmar sig 80 % .

Smarta återförsäljare vidtar åtgärder för att ta itu med det förbannade problemet genom att skicka noggrant tidsinställda, personliga e- postmeddelanden om att vagnen överges på autopiloten . Dessa e-postmeddelanden är en av automatiseringens stjärnor – de uppnår konsekvent konverteringsfrekvenser på över 30 % och stiger till imponerande 44 % under semesterperioden. Föreställ dig hur din slutresultat skulle se ut genom att återerövra till och med 3 % av de förlorade vagnarna.

Ett par saker att tänka på när du ställer in dina övergivna kundvagns-e-postmeddelanden inkluderar:

  • Få rätt timing: E-postmeddelanden om övergivna vagnar skickas bäst i en sekvens av tre, där den första skickas tidigt, kanske ungefär en timme efter att vagnen har övergivits. Det betyder att produkten fortfarande är färskt i minnet hos kunden, men de omedelbara orsakerna till nedläggningen kan ha avtagit. Om ingen åtgärd vidtas ska det andra och tredje meddelandet skickas med 12- respektive 24-timmarsintervall.
  • Markera den övergivna produkten: Inkludera en stor, framträdande bild i ditt e-postmeddelande, tillsammans med en övertygande uppmaning som klickar direkt tillbaka till kassan, redo att försegla köpet. Du kan också inkludera några liknande produktrekommendationer här, inklusive olika modeller, storlekar och färger, ifall kundens första val inte var helt rätt.
  • Lägg till i SMS : För att öka dina chanser att lyckas, överväg att skicka en av dessa, eller ytterligare, uppföljningar som ett SMS. SMS är en kanal på frammarsch för e-handelshandlare, med en ökning på 400 % jämfört med föregående år i sändningar och mer än en 100 % ökning av konverteringsfrekvensen.

Avslutar

Statistiken är tydlig – marknadsföringsautomatisering är inte längre valfritt. Faktum är att med en uppåtgående trend i både antalet återförsäljare som vänder sig till automatiserade e-postmeddelanden och de intäkter som de genererar, har det blivit en viktig komponent i varje e-handelsmarknadsförares verktygslåda.

Automatisering behöver inte heller vara komplicerat eller hårt arbete – en bra plattform för e-postmarknadsföring låter dig skapa intäktsdrivande arbetsflöden, som de fyra som nämns ovan, med ett minimum av ansträngning. Lägg till dem i din marknadsföringsstrategi idag och se dina klick, öppningar och, viktigast av allt, dina konverteringar ökar med autopilot!